Teraz czytam...

"Kiedy odszedłeś" Jojo Moyes
"Szeptucha" Katarzyna Berenika Miszczuk

wtorek, 7 stycznia 2014

Hryciowie...

   Wczoraj skończyłam ostatni tom "Cukierni pod Amorem", tak jak planowałam zrobiłam sobie przerwę między kolejnymi częściami, aby się "nieprzetrenować". Podobnie jak podczas czytania wcześniejszych tomów, tak i teraz świetnie się bawiłam. To naprawdę dobra powieść, dopracowana akcja, przejrzyści bohaterowie i fabuła równoległa w dwóch wymiarach czasowych - wszystko to sprawia, że można znaleźć się w Gutowie i brać niemal udział w wydarzeniach.
   Odnajdujemy bohaterów u progu II wojny światowej, która rozrzuci ich po świecie i zagmatwa ich losy. Adam Toroszyn rozdarty między obowiązkami w Warszawie, a uczuciem do młodej Celiny Cieślak mieszkającej w Gutowie podróżuje na wieś i z powrotem do miasta, a w mieście dopada go Powstanie warszawskie, w którym bierze udział i trafia do obozu w Niemczech. Celina czekając na Adama zajmuje się domem, rodzeństwem, matką, a tracąc nadzieję z upływem czasu wiąże się z niekochanym mężczyzną aby zapewnić rodzinie bezpieczeństwo i stabilizację po śmierci ojca. Hrabia Zajezierski umiera przed końcem wojny, a jego szwagier Pawlak patrzy na niszczejący pałac, który zajęli najpierw Niemcy, później Rosjanie, a na koniec zdewastowali zwolennicy nowego ustroju. Grażyna Toroszyn przeżywa tragedię osobistą, ucieka w załamanie nerwowe, aby po wyzwoleniu oczyścić się z oskarżeń, odnaleźć męża i syna.
Tyle o przeszłości, a w Gutowie w roku 1995 Iga brnie przez karty historii, aby rozwiązać zagadkę z przeszłości, odkrywa nowe fakty dotyczące rodziny i poznaje mężczyznę, obok którego nie potrafi przejść obojętnie.
   Książka wciąga, czaruje, ale ma też niedużą wadę - kończy się zbyt szybko. Rozbudowana fabuła nagle się urywa, wątki się rwą w miejscach, gdzie jak dla mnie powinno być jeszcze coś dopowiedziane, mam taki niedosyt, że pewne sprawy zostały zawieszone, że jeszcze coś się powinno wydarzyć, rozwiązać. Rozmawiałam z osobami, które tez przeczytały tę piękną sagę i potwierdziły moje odczucia. Wobec tego Pani Małgosiu G-A czekamy na czwarty tom....
Cukiernia pod Amorem. Hryciowie - Małgorzata Gutowska-Adamczyk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz